کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

افزایش دامنه نوسان برای بورس

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۳۶ ب.ظ

دکتر محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدا به برخی از آمار مهم در بازار اشاره کرد و گفت: نسبت قیمت بر درآمد شرکتها (P/E  (در حال حاضر در بورس 5.22 مرتبه و در فرابورس این نسبت عدد 6.79 مرتبه است.

وی در ادامه به ارزش بازار بورس و فرابورس اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش بازار بورس هم اکنون 282 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس 59 هزار و 500 میلیارد تومان است.

وی جمع دارایی شرکتهای بورسی را بر اساس قیمت های تاریخی800 هزار میلیارد تومان خواند و گفت: بخش بدهی های شرکت ها نمایانگر 637 هزار میلیارد تومان بدهی است که این اعداد حاکی از این است که بخش قابل توجهی از ارزش دارایی شرکتها از طریق بدهی تأمین مالی شده و 166 هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق صاحبان سهام است.

دکتر فطانت ادامه داد: اگر ما حقوق صاحبان سهام را با ارزش بازار مقایسه کنیم، ارزش شرکتها کمتر از دو برابر حقوق صاحبان سهام و حدود 1.7 برابر است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ارزش دارایی های فرابورس گفت: جمع دارایی شرکت های فرابورسی 86 هزار و 800 میلیارد تومان است که بخش بدهی ها به رقم 65 هزار و 600 میلیارد تومان می رسد و جمع حقوق صاحبان سهام 21 هزار میلیارد تومان است.

دکتر فطانت با بیان اقدامات زیرساختی که تا کنون انجام شده گفت: اصلاح حجم مبنا و انتشار شاخص های متنوع از جمله اقداماتی زیر ساختی بود که در جهت بهره وری بیشتر بازار انجام شد و در ادامه این اقدامات دامنه نوسان از ابتدای خرداد ماه یک درصد افزایش پیدا می کند. بدین ترتیب دامنه نوسان شرکت های بورسی هم مانند شرکت های فرابورسی با 5 درصد نوسان مثبت و منفی معامله شود.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه به مصوبه مجلس در خصوص افشای اطلاعات شرکتها و بنگاه های اقتصادی دولتی و شبه دولتی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه مجلس، برخی از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی موظف هستند اعداد و ارقام خود را به بورس اعلام کنند.

وی ادامه داد: موسسات مالی، نهادهای عمومی، نظامی و سازمان ها و موسسات خیریه، نهادها و سازمانهای وقفی، تمامی صندوق های بازنشگستگی کشوری و لشگری وابسته به دستگاه های اجرایی که در این مصوبه ذکر نام شده است به افشای اطلاعات مالی از طریق بورس ملزم شده اند، مگر آنکه به صورت خاص بتوانند از شورای عالی امنیت ملی مجوز برای عدم افشای اطلاعات بگیرند.

دکتر فطانت با بیان اینکه با وجود اینکه از 15 بهمن سال گذشته این نهادها و بنگاه ها به اجرای این مصوبه ملزم شدند تا کنون هیچ کدام از این بنگاه ها و نهادها اطلاعات خود را به سازمان بورس اعلام نکردند، اظهار داشت: ما فرصتی را در نظر گرفتیم که این بنگاه ها و نهادها اطلاعاتشان را به صورت کاغذی یا الکترونیک ارسال کنند چون در فصل مجامع این شرکت ها قرار داریم و صورتهای مالی در حال آماده شدن هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از این پس ناشران اطلاعات خود را به صورت مستقیم در سامانه کدال منتشر می کنند، اظهار داشت: اطلاعات ناشران پیش از این به صورت غیر مستقیم دریافت و بعد از کار کارشناسی یا در صورت نیاز بعد از اصلاح، ظرف مدت کوتاهی منتشر می شد. اما از این پس اطلاعات ناشران به صورت مستقیم در سامانه کدال منتشر می شود و بررسی های سازمان بورس پس از انتشار اطلاعات انجام می شود.

وی با بیان اینکه این امکان از ابتدای خرداد ماه اجرایی می شود، گفت: در این خصوص لازم است مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکتهای بورس با یک دقت بیشتری به انتشار اطلاعات اهتمام بورزند و هر گونه مشکلی در نقص اطلاعات وجود داشته باشد مسولیت آن به عهده اعضای هیأت مدیره و مدیران شرکتهاست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی