کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

توقف عرضه های اولیه تا پایان خرداد

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۳۱ ب.ظ
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پرسش و پاسخ با خبرنگاران حاضر در نشست خبری از توقف عرضه های اولیه تا پایان خردادماه خبر داد.

دکتر محمد فطانت درباره برنامه سازمان بورس در خصوص عرضه های اولیه  گفت: عرضه اولیه تا پایان خرداد ماه در بورس و فرابورس نداریم، اما کلیت عرضه اولیه به عنوان یک حق برای شرکت های سهامی عام که  راغب به حضور در بورس هستند، قائل هستیم.

وی با بیان اینکه صف طویلی از شرکت هایی که تمایل به حضور در بورس و فرابورس دارند، ایجاد شده است،  افزود: عرضه اولیه به نشاط بازار کمک می کند علاوه بر اینکه بخشی از پویایی بازار به ورود شرکت های جدید بستگی دارد و به شکل کلی عرضه اولیه شرکت ها را مثبت می بینم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از سیاست های سازمان در خصوص عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه هلدینگ ها خبر داد و گفت: این عرضه ها می تواند به شفافیت بازار کمک کند اما فعلاً تا خرداد ماه هیچگونه عرضه اولیه ای صورت نمی پذیرد.

دکتر فطانت در خصوص مشکلاتی که در عرضه اولیه "مبین" رخ داد، گفت: سهمیه بندی مبین به روال سابق بر اساس تعداد سهام عرضه شده و تقاضای بازار صورت گرفت که در بیشتر عرضه های اولیه این سهمیه بندی صورت می گیرد اما از آنجایی که سیستم معاملات روشهای مختلفی را برای سفارش گیری دارد، در عرضه اولیه از یک روش خاص سفارش گیری انجام می شود که در برهه ای مشاهده شد از روشی که باید در عرضه اولیه استفاده می شد، استفاده نشد که همین امر باعث ابطال معاملات این نماد شد.

وی با بیان اینکه بخش سخت افزار و نرم افزار باید همسو با بازار رشد کند، گفت: مشکلات سخت افزار و نرم افزار باید رفع شود چون نیاز به انبار داده های وسیع تری وجود دارد که همکاران ما در بخش فنی تلاش می کنند که مشکلات سخت افزاری را رفع کنند.

فطانت ادامه داد: با ارتقاء بسترهای الکترونیک مواردی مشابه "مبین" که به صورت ناگهانی با حجم انبوه سفارش خرید مواجه می شد سامانه جوابگو خواهد بود و بدون مشکلات معاملات انجام می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عملکرد شرکت های حقوقی و عرضه های ناگهانی و زیاد آنها گفت: گفتگوهای بسیاری با شرکتهای حقوقی انجام گرفته که بخشی از این فروش ها را منطقی جلوه می کند. یکی از دلایل فروش حقوقی ها پرداخت اقساط خصوصی سازی است که آنها مجبور به پرداخت این قسط هستند.

وی ادامه داد: پیشنهاد تعویق 6 ماهه برای پرداخت اقساط  سازمان خصوصی سازی مطرح شد تا شرایط هسته ای تعیین تکلیف شود اما وقتی جلوتر رفتیم، این بودجه در جایی دیده شده که زنجیره ای را به یکدیگر متصل کرده بود، بنابراین شرکت های حقوقی برای تأمین نقدینگی دست به فروش می زنند.

وی در خصوص برخورد با تخلفات نیز گفت: به طور دائم تخلفات رسیدگی  و با متخلفان برخورد می شود اما رسانه ای نشدن آن به معنای نبود این بررسی ها نیست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی