کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

مبین را بهتر بشناسیم!

شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ب.ظ
علی قاسمی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، در اشاره به آماده سازی شرکت پتروشیمی مبین از سوی تامین سرمایه بانک ملت، اظهار داشت:‌ پتروشیمی مبین در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و در زمینی به مساحت حدود 71 هکتار، در دو بخش یوتیلیتی سنتر و واتر سنتر احداث شده است.

وی از پتروشیمی مبین به عنوان بزرگترین مجتمع تولید کننده سرویس های جانبی برای واحدهای تولید محصولات پتروشیمی در کشور نام برد که تامین کننده برق و کلیه یوتیلیتی های مورد نیاز واحدهای فاز یک پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ‌است.

به گفته علی قاسمی؛ واحدهای پتروشیمی استفاده کننده از خدمات این شرکت، تقریباً 40 درصد از کل تولیدات پتروشیمی را در کشور شامل می شوند. بنابراین شرکت در جایگاه تامین کننده خدمات مورد نیاز این واحدها، جایگاه منحصر بفردی در صنعت پتروشیمی و در منطقه عسلویه دارد.

مشاور عرضه و پذیرش شرکت پتروشیمی مبین، سرمایه این شرکت را 14،252 میلیارد ریال ذکر کرد که در سال 1392 سرمایه شرکت از مبلغ 300 میلیارد ریال به مبلغ فعلی و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش یافته است. سود شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1392 معادل 459 ریال و برای شش ماهه اول سال1393معادل 265 ریال به ازای هر سهم بوده است. همچنین پیش بینی سود سال 93 این شرکت 539 ریال است.

قاسمی همچنین از ‌وجود خوراک کافی به دلیل نزدیکی به منابع گازی پارس جنوبی،‌ استراتژی‌های توسعه‌ای دولت در صنعت نفت و گاز، ارائه خدمات در حداکثر ظرفیت عملی در صورت افزایش تقاضا از سوی شرکت های پتروشیمی منطقه و اتصال به شبکه برق سراسری کشور و فروش برق به شبکه به عنوان فرصت هایی یاد کرد که پیش روی این شرکت قرار گرفته است.

به گفته وی، 8.6 میلیون مگاوات برق تولیدی شرکت پتروشیمی مبین از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت گذاری و به شرکت های پتروشیمی فعال در منطقه عسلویه عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در مورد قیمت گذاری محصولات این شرکت ابراز داشت:‌ قرار دادهای شرکت به صورت تیپ با شرکت های پتروشیمی عسلویه منعقد می شود. ارزش قراردادها نیز برمبنای فرمول تعیین قیمت فروش و هر ساله توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت ارزی ابلاغ می شود. همچنین طبق قرار دادهای منعقده، شرکت ها می توانند بر روی قیمت دیگری به جز ابلاغیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی توافق کنند. بر این اساس ریسک نوسانات نرخ دلار هیچ گونه تاثیری بر سوددهی و عملکرد این شرکت ندارد.

مشاور عرضه و پذیرش مبین در مورد قراردادهای این شرکت نیز عنوان کرد: زمان کلیه قرار دادهای پتروشیمی مبین 25 ساله است که به موجب مصوبه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این شرکت موافقت کرده است که با حفظ اولویت تامین سرویس های جانبی مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی فاز یک عسلویه، تا زمان بهره برداری از واحدهای سرویس های جانبی دماوند، تامین، فروش و انتقال سرویس های جانبی تولیدی توسط این شرکت به مجتمع های پتروشیمی مصرف‌کننده مستقر در فاز 2 عسلویه را بر عهده گیرد. براین اساس شرکت با ریسک تامین نقدینگی مواجه نخواهد بود.

بر این اساس مشاور پذیرش مبین در اشاره به سهم بازار فعلی شرکت پتروشیمی مبین ، از شرکت های پتروشیمی پردیس، آریا ساسول، پارس، پلی‌پروپیلن جم، پتروشیمی جم، زاگرس، کاویان، مروارید، مهر و نوری به عنوان شرکت هایی نام برد که یوتیلیتی مصرفی خود را از شرکت پتروشیمی مبین تامین می کنند.

وی با بیان این که شرکت پتروشیمی مبین برای افزایش رشد و بازده دارایی های خود در نظر دارد که مازاد تولیدات خود را در بورس انرژی ایران عرضه کند، هدف از احداث این مجتمع را صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاری و تولیدی و کاهش قیمت تمام شده انرژی مصرفی مجتمع های مستقر در منطقه ذکر کرد که بر این اساس مجتمع های پتروشیمی سعی می کنند که یوتیلیتی مصرفی مورد نیاز خود را از یک مجتمع مرکزی که هزینه تولیدی پایینی دارد، خریداری کند.

به گفته مشاور عرضه و پذیرش مبین، شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس تنها سهامدار عمده شرکت پتروشیمی مبین محسوب می شود که متعهد به عرضه یک هزار و 425 میلیارد و 200 میلیون سهم (معادل 10 درصد) از سهام این شرکت در بازار دوم بورس تهران است؛ اما زمان عرضه اولیه و میزان سهام این شرکت در بورس تهران به شرایط بازار سرمایه و نظر مدیران بورس بستگی دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت، سیاست تقسیم سود شرکت پتروشیمی مبین را بر مبنای 90 درصد سود قابل تخصیص از سوی هیات مدیره این شرکت اعلام کرد و با توجه به اینکه این شرکت تامین سرمایه،‌ مشاور تامین مالی شرکت پتروشیمی دماوند به عنوان شرکتی مشابه شرکت مبین در تولید یوتیلتی شرکت ای فاز دو عسلویه محسوب می شود، ارزش جایگزینی پتروشیمی مبین را تقریبا 3.5 میلیارد دلار برآورد کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی