کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

واکنش منفی بازار به اخبار این دو گروه

دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱ ب.ظ

طی روزهایی که وضعیت بازار سهام نسبت به گذشته مقداری بهتر شده، دو گروه بزرگ و مطرح سیمانی و معدنی حاضر در بورس همچنان با عدم اقبال بازار و فشار فروش مواجه اند.

در شرایطی طی سال جاری شرکت های سیمانی به همراه اکثر گروه ها نتوانسته اند انتظارهای حداقلی سهامداران را برآورده کنند که با صدور ابلاغیه سه شنبه گذشته انجمن صنفی سیمان مبنی بر قطعی گاز و پلمپ مخازن مازوت یک ماهه و دریافت غیر مستقیم هزینه سوخت ، همه شرکت های سیمانی با کاهش قیمت روبرو شدند.

در این میان با برخی حمایت ها و اظهار نظرهای مسئولان درمورد اثر مثبت تصمیم انجمن سیمان از  شدت واکنش منفی بازار مقداری کاسته شد ولی به دلیل بی سابقه بودن این رویداد در عمر 80 ساله صنعت سیمان و نگرانی ها از عدم ایفای تعهدات، روند نزولی سهام اکثر شرکت های این گروه در روزهای اخیر تکرار شده است.

بطوریکه به جز رشد جزئی دو سهم سیمان کارون و سپاهان، شرکت های سیمان تهران، غرب، شرق، کرمان ، درود، شمال ، بهبهان، هرمزگان، قائن، خزر، هگمتان و داراب منفی بودند تا مشخص شود اتخاذ هر تصمیم تازه ولو در عمل مثبت در شرایط ناخوشایند بازار می تواند تبعات خاص خود را داشته باشد.


براساس این گزارش، از سوی دیگر در شرایطی کاهش کم سابقه 50 درصدی قیمت سنگ آهن همچنان گیربانگیر این صنعت شده که با اعلام رای موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف دریافت بهره مالکانه از معادن، عده ایی منتظر بهبود وضعیت دوقلوی سنگ آهنی گل گهر و چادرملو و سهامداران عمده آنها یعنی سرمایه گذاری های امید و توسعه معادن و فلزات بودند .
اما واکنش بازار به این اتفاق نه تنها مثبت نبود بلکه امروز سهام اکثر شرکت های معدنی مخصوصا"  گل گهر و چادرملو و سرمایه گذاری های امید با صف فروش و ادامه افت قیمت معامله شدند.

در این میان عدم انجام معامله سهام این شرکت ها به اندازه حجم مبنا و باقی ماندن صف های فروش منجر به جلوگیری از کاهش 4 درصدی قیمت سهام شد.


بااین اوصاف به نظر می رسد تا زمان نهایی نشدن اخبار مثبت و تغییر تصمیم دولت و مجلس از دریافت حق انتفاع 30 درصدی نمی توان به آسانی نظاره گر بازگشت اقبال به این گروه بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی