کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

بی سابقه ترین 11 روز بورس!

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱ ب.ظ

بورس این روزها برخلاف سال گذشته که هر هفته و هرماه با رکوردها و قله های تازه ایی موجب شادمانی فعالان می شد، رکورد های منفی و دره های جدیدی را به نمایش می گذارد تا نشان دهد چه شرایط سخت و پیچیده ای دارد.

در شرایطی وزیر اقتصاد مانند برخی کارشناسان و فعالان ، قیمت های کنونی سهام و شاخص های هفته گذشته را کف دانسته و از برنامه های حمایتی دولت خبر داده بود که این آخرین اظهار نظر و پیش بینی بالاترین مقام اقتصادی کشور هم نه تنها محقق نشد بلکه امروز رکورد منفی تازه ایی هم ثبت شد.

این رکورد مربوط به سیر نزولی قیمت ها و شاخص بورس در 11 روز کاری متوالی است که طی 6 سال اخیر ثبت نشده بود اما امروز با ریزش 704 واحد دیگر از ارقام دماسنج بازار سهام ، رکورد 2.5 ساله 10 روز پی در پی هم شکسته شد.

به این ترتیب در نتیجه کاهش قیمت جهانی نفت و نبود هیچ خبر و رویداد مثبتی ، سیر نزولی شاخص بورس همچنان تکرار شد و با اثر منفی 84 تا 38 واحدی شرکت های هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو، مپنا، بانک ملت، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و فولاد مبارکه ، شاخص بورس 704 واحد دیگر را از دست داد و به رقم 66 هزار و 197 واحد و در آستانه نزول به کانال 65 هزار واحدی رسید. این درحالی است که معامله دو طرفه  سرمایه گذاری غدیر و رشد 3 درصدی قیمت و اثر مثبت 75 واحدی آن مانع ریزش بیشتر شاخص شد.

با این رویداد و رکورد منفی تازه شاخص بورس ، برخی فعالان از تداوم سیر نزولی قیمت ها و دماسنج بازار طی روزهای آینده و شاخص 62 هزار واحدی سخن می گویند که درصورت عدم وجود اخبار مثبت و عدم حمایت مشهود دولت ، دور از انتظار نخواهد بود. اما از قرار معلوم تلاش های رئیس جدید سازمان بورس در حل مشکلات و ابهامات صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در حال نتیجه دادن است و احتمال دارد طی روزهای آینده اخبار مثبتی از این دو گروه اعلام شود.

در این حالت شاید وضعیت بازار مقداری بهبود یابد و التهاب بازار و نگرانی فعالان کاسته شود.

برپایه این گزارش، حجم معاملات امروز هم گویای خالی شدن بیشتر سهامداران حقیقی از عرصه خرید و تشکیل صف های فروش سنگین اکثر شرکت ها بود . بطوریکه با اقدام به جمع آوری برخی سهام ، بیش از 443 میلیون سهم به ارزش 110 میلیارد تومان داد و ستد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی