کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

تخته گاز خودرو!

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۲۲ ب.ظ

معاملات امروز خودرو اعجاب انگیز بود. کمتر پیش می آید که نمادی حجمی بالاتر از 100 میلیون بزند. امروز در اتفاقی نادر معاملات خودرو با 110 میلیون حجم، ارزشی بیش از 34 میلیارد تومان داشت.

همگان از فروشهای شرکت سرمایه گذاری سمند در روزهای گذشته باخبراند. امروز نیز شنیده شد علاوه بر شرکت سرمایه گذاری سمند، صندوق توسعه بازار، رفاه، اقتصاد نوین، مبین کوثر و پویا همگام نیز از فروشندگان بودند. امروز حدود 80 میلیون برگه سهم فقط حقوقی عرضه کرد.

این عرضه ها موجی از انتقادات را در پی داشته است. بخصوص اینکه نام صندوق توسعه بازار نیز در بین فروشندگان دیده می شد. هر چند نمی توان به فروش های این صندوق ایراد گرفت، چراکه آن زمان که بازار نیاز داشت در محدوده 200 تا 250 تومان سیاست این صندوق جمع آوری سهام خودرو بود. دلیل اینکه این نماد انتخاب شده بود، این بود که روند حرکتی خودرو به اذعان همگان اثرات مهمی بر روند کلی بازار داشت و دارد. بنابراین معاملات این نماد از دید نهاد ناظر و سایر فعالان بازار بسیار مهم است.

حال به نظر می رسد نهاد ناظر جهت جلوگیری از هیجانات کاذب سعی در روان سازی معاملات خودرو دارد. خودرویی که رشد آرامش بدون شک بهتر از صف های طویل و رسیدن سریع به اهداف قیمتی پیش رویش خواهد بود. در باب سیاست فروش شرکت سرمایه گذاری سمند نیز نمی توان آن چنان خورده گرفت. سمندی که میلیونها برگه حق تقدم استفاده نشده را از بازار جمع آوری کرد و حال به نوعی در سود است و خواهان نقدینگی که دست به فروش های گسترده زده است. اما به طور کلی همیشه در بازارهای صعودی و روندهای رو به بالا، جایگزین کردن سهام فروخته شده در این حقوقی هایی که در ابتدای روند دست به فروش گسترده می زنند، موجب خواهد شد که بعداً در قیمتهای بالاتری اقدام به خرید کنند و به نوعی متضرر خواهند شد.

دقت داشته باشید که این فروشهای شرکت سرمایه گذاری سمند به نوعی سودش به خودرو نیز می رسد، چرا که نهایتاً شرکت سرمایه گذاری سمند با خودرو تلفیق خواهد زد.

در خبری امروز سرانجام قیمت تندر 90 تعیین تکلیف شد. رضا شیوا در گفت و گو با رسانه ها، با اشاره به اینکه شورای رقابت در ادامه بررسی اطلاعات شرکت‌های خودروساز برای تعیین قیمت جدید خودروی تندر 90 با افزایش قیمت آن موافقت نکرد، اظهار داشت: براساس تصمیم شورای رقابت شرکت‌های ایران خودرو و پارس خودرو باید حداقل تا پایان سال تمام تعهدات معوق خود را به بروز کنند. وی با بیان اینکه در این مدت این شرکت‌ها به هیچ عنوان نباید فروش نقدی در خودروی تندر 90 داشته باشند، افزود:  اگر شرکت های خودروساز برنامه پیش فروشی نیز برای سال 94 داشته باشند باید میزان تولید و میزان فروش نقدی و غیر نقدی خود را طی یک برنامه منسجم به مرکز ملی رقابت ارائه دهند. رئیس شورای رقابت اضافه کرد: هم اکنون قیمت تندر 90 همان قیمت سال 92 است و هیچ گونه تغییری تا پاپان سال نخواهد داشت.

دقت داشته باشید که قیمت تندر90 تاثیر آنچنانی بر سودآوری خودرو ندارد. خودرو بیشترین تاثیر را از خانواده پژو 206 و پارس(پرشیا) می برد که اخیراً مشمول افزایش نرخ شده اند.

  • ۹۳/۰۸/۱۰

خودرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی